Vegetarizmas ir kraujo kokybė

Taip jau labai įdomiai nutiko, kad lapkričio pabaigoje kambariokas išvažiavo į tam tikrų sektantų (vadinu juos mormonais-ajurvedininkais) stovyklą ir grįžęs pradėjo pasakot, kaip kelias dienas visiškai nieko nevalgė ir kaip dabar persivalgė nuo riekės duonos. Susinervinau. Sakau, jei jau tu gali kelias dienas be maisto, tai aš galiu savaitę be mėsos. Nepatikėjo. O kur patikėsi, kad 2-3 kartus per dieną mėsą kimšęs iš niekur nieko be jos savaitę išgyvens.

Pirmos dvi dienos kiek keistos buvo, organizmas kažkokias žinutes į smegenis siuntė dėl netinkamos mitybos. Bet maistas greit susidėliojo į savo vietas, svarbią vietą racione kaip mėsos pakaitalas atsikovojo košės, prasidėjo įvairių kruopų maišymas, ieškant skaniausio varianto. Kadangi šioje vietoje išlaidos maistui juokingai krito, teko skatinti ekonomiką perkant daugiau vaisių ir kiek daugiau daržovių (ypač morkų, gera lietuviška morka yra visiškas gėris, nereikia jokių imazalilu apipurkštų mandarinų), riešutų.

Mama pradėjo ruoštis laidotuvėms.

Savaitė praėjo. Kambariokas pamažu vėl pradėjo valgyt maistą. Jaučiau, kad visai neblogai tas vegetarizmas, tad nuspręsta pratęsti dar savaitei. Su kambarioku patvirtinome naują vertės matavimo vienetą – kruopų maišelį, kaip ekvivalentą imdami trijų grūdų dribsnius už 1.35 Lt.

Laidotuvėms pradėjo ruoštis visa giminė.

Antra savaitė baigėsi. Terminas nukeltas iki žiemos išeiginių (t.y., dar dviems savaitėms). Prisiminiau, kad dėl šių mitybos pokyčių gali nukentėti mano kraujo donorystės grafikas, nes visi puikiai žino istorijas apie silpną vegetarų kraują ir anemiją (mažakraujystę). Išsiaiškinta, kad hemoglobiną didina, t.y., geležies įsisavinimą gerina, su maistu vartojami citrusiniai vaisiai, blogina pieno produktai. Teko atsisakyti pieno vartojimo su košėmis, o vaisius ir šiaip valgiau su geležingu maistu.

Pirmos žiemos išeiginių dienos vakarą buvau bandomas įtikinti, kad silkės nėra mėsa. Aha – daržovės gal. Nemąstantys katalikai. Prisikala kvailysčių į galvą ir nė nebando pagalvoti. Netikėta, bet pavyko atsilaikyti ir per didįjį žiemos išeiginių savaitgalį. Dar paaiškėjo, kad brolis irgi jau kurį laiką eksperimentuoja su vegetarizmais. Vieningai pritarta, kad nuo kruopų svoris nemažėja.

Bet mamai šokas. Ruošiamasi abiejų laidotuvėms.

Mėsos valgymas atidėtas iki kitos kraujo donorystės, t.y., dar bent vienam mėnesiui, kuris greitai prabėgo. Praėjusią savaitę apsilankėme ir Kraujo centre. Su krauju viskas gerai, po ankstesnio kraujo nusileidimo hemoglobinas be didesnių problemų atsistatė: nors ir ne iki kažkokių aukštumų, bet žiemos laikotarpiu ir minimumas nėra blogai. Kiek skaičiau, geležies kiekio kitimas ir hemoglobino lygis nėra tas pats, todėl išvadų po dviejų mėnesių daryti gal nereiktų, bet faktas, kad gerą hemoglobiną palaikyti pavyko ir be kiaulės.

Eksperimentas kaip ir baigėsi. Galima grįžt prie mėsos. Bet kad jos kažkaip per daug ir nebesinori.

Šiek tiek apibendrinimų:

  • Atsisakius mėsos, apie 30% krito išlaidos maistui;
  • Taip pat automatiškai iš raciono iškrito keptas maistas;
  • Galiu drąsiai ginčytis su tais, kurie sako, kad Lietuvoje už minimumą išgyventi neįmanoma. Gyventi neįmanoma, bet išgyventi galima;
  • Energijos nei padaugėjo, nei sumažėjo. Toliau bėgioju ir šiaip sportuoju, nejaučiu skirtumo.
  • Nuo kruopų kūno masė nemažėja nė velnio, gal netgi kyla truputį;
  • Atrasta tobulos košės sudėtis: grikiai, kviečiai, miežiai, rugiai, ryžiai, žirniai (močiutės košė) + papildomai grikių + avižų dribsniai + razinos (ar kiti džiovinti vaisiai);
  • Maistą be mėsos žymiai greičiau galima pasigamint. O tai yra labai didelis pliusas.
  • Lieku pseudovegetaru: mėsaėdžiu, neperkančiu mėsos.

12 komentarų

  1. Greta

    šiaip nenuostabu, kad valgant košes svoris nekrito, nes jose gausu angliavandenių, o norint,kad svoris kristų, jas reikia valgyti tik pirmoje dienos pusėje, nes vakarais angliavandeniai labiau užsilaiko kūne 🙂

    o šiaip labai įdomus eksperimentas, būtų įdomu išbandyti pačiai, nes dabar be miesos neįsivaizduoju nei vienos dienos. Vieną kartą bandžiau nevalgyti cukraus savaitę ( kava,arbata be cukraus, jokių saldumynų etc), kadangi esu smaližė nebuvo labai smagu ir lengva, ypač kai visi aplinkui „punta“ . O pasibaigus numatytam laikotarpiui norėjosi visko ir bet ko saldaus. Nebuvo taip su mėsa?

  2. Jurgita

    Jei ne šeimyna, aš irgi būčiau mėsos neperkančia mėsaėde. Tikra tiesa, kad nenaudojant mėsos, maisto paruošimo laikas labai sutrumpėja.
    O kraujo“formai palaikyti“ reikia valgyti daugiau raudonos spalvos vaisių ir daržovių – burokėlių, raudonųjų kopūstų, etc.

  3. Mantas Įrašo autorius(-ė)

    Greta,
    Taip, ten angliavandenių bomba, nieko keisto, kad svoris nekrinta. Tiesiog sklaidau daugelio mitą, kad nuo kruopų žmonės liesėja.
    Valgau, kada noriu, netgi vakarais dažniausiai. Nes dėl svorio nesuku galvos per daug. Na gerai, į kai kurias kelnes nebetelpu, bet čia menka problema.
    Cukraus praktiškai nebenaudoju jau gana seniai, nes nėra kur jį dėt. Šokoladų krūva panosėj gali pusę metų stovėt neliečiama.
    Šiaip dabar gerokai daugiau suvalgau vaisių/daržovių, tai jų visos tos fruktozės ir kiti cukrai puikiausiai atlaiko saldumynų poreikį.
    Abstinencijos mėsai nėra. Nė trupučio. Na, nebent užuodžiu kur šašlykus kepamus.

    Jurgita,
    Aha, rašo, kad reikia lapinių daržovių. Mėgstu raudonų burokėlių + pupelių + (nebūtinai) žirnių mišrainę. Raugintų kopūstų kartais užsiperku, kai noriu. Na, valgau ko noriu, o ne ką rekomenduoja.

  4. Eimantas

    Niekada nesuprantu žmonių, kurie nevalgo mėsos.. Gi tai tiesiog nerealu! Koks nuostabus skonis, aromatas ir tokia gausybė receptų skirtų pagaminti mėsą. ech, net seilė ištįso. Einu mėsos valgyt 😉

  5. Paulius

    Man labiau priimtinas kažkoks pseudo-vegetaro apibūdinimas. Angliškai „flexitarian“ vadinasi.

    Mėsos nuo rugpjūčio nebevartoju dideliais kiekiais, bet kartais nusiperku kokios dešros ar kumpio, o pavaišinamas mėsa jos nemetu laukan. Dažnai vartoju mėsos pakaitalą – mikoproteinus (tiesa, Lietuvoj tokių dalykų nematė net užkietėję vegetarai), kurie tinkamai paruošti nesiskiria nuo mėsos (maitinti mėsaėdžiai nesuprato, kad valgo ne mėsą). Didelio skirtumo sveikatos atžvilgiu nepajutau, svoris irgi nekritęs :). Užtat atrandi naujų patiekalų (pvz. blynai su avižom – tikrai įdomus variantas, kuris bent man baisiai skanus ir sotus), pabandai kažką naujo ir įsitikini, kad nebūtina kiekvieną dieną paršą valgyt.

    Kaip minėjau, kartais nusiperku kokį gabaliuką mėsos – matyt, vien iš principo :D. Kažkaip kirba man galvoje tokia mintis, kad maistas turi būti įvairus ir gauti maistingų medžiagų iš skirtingų šaltinių reikėtų.

  6. Ramas_is_iPad

    Mantai, dabar jau gali pretenduot į atsilaisvinusią popiežiaus vietą, nuodėmių neturi, žvėrelių nežudai, mėsos nevalgai, merginų ne(be)myli, sportuoji, švietiesi, politikoj dalyvauji…

  7. Vygandas

    Kažkada buvau pats su „sektantais“ susidėjęs. Buvau vegetaras 3 metus. Tai to energijos pokyčio irgi nepastebėjau, hemoglobinas irgi normalus buvo. Giminė laidotuvėms irgi ruošėsi :)).
    Svoris liko koks buvęs (per mažas).
    Įdomus efektas buvo eiti maksimoj šalia mėsų skyriaus – tai taip dvokia žarnom visokiom, kad net stebėdavausi, kaip kitiem nesijaučia to.
    Bet po to mečiau vegetarystę. Kažkaip pabodo skurdus racionas, pirminės priežastys nublanko.

  8. Kroitus

    Su žmona kartais padarom eksperimentą: kuriam laikui sumažinam mėsos kiekį racione, kiek tik įmanoma(). Tai galiu pasakyt, kad mėsos visiškai atsisakyt negalėčiau – man tai skanu. Tačiau be jos ne taip sunku, kaip gali atrodyti tiems, kuriems „be mėsos – nė dienos“.
    Man sunkiau būtų ištverti be bulvių, pieno produktų ir saldumynų 🙂
    Šiaip kartais atrodo, kad yra tik dvi stovyklos: tie, kurie mėsą valgo kasdien, ir vegetarai. Kažkur tarp jų mėtosi skonio argumentas. Vieni sako, kad mėsa – skanu, ir tai pakankamai svarbu, o kiti, kad atsisakius mėsos daug įvairesnių patiekalų galima pasigamint. Bet tai… Argi negalima mėsėdžiams valgyt vegetariškų patiekalų? Vegetariški patiekalai + mėsiški patiekalai > tik vegetariški patiekalai (arba tik mėsiški patiekalai).
    Dar pažįstu vieną žmogų, kuris nori mažint mėsos kiekį savo racione, tačiau nori mėsą keist sojos patiekalais. Man tai kažkaip keista. Jei nori nevalgyt mėsos, tai ir valgyk mažiau mėsos, o ne bandyk ją kažkuo pakeist…

  9. Mantas Įrašo autorius(-ė)

    Skanu ta mėsa ir man. Bet va vis atrandu, kad ir kiti dalykai ne ką mažiau skanu. O kai prisideda dar maisto gamybos laiko skirtumas, tai ir gaunasi, kad žolėdžiu virstu, kambariokas zajacu vadina, o tai vis visokius burokus valgau ir morkas graužiu.
    Saldumynų aš niekad per didelis ėdrūnas nebuvau, kartais tik organizmas užreikalaudavo cukraus. Dabar kai saldžių vaisių/daržovių racione gerokai padaugėjo, tai iš viso kaip ir nebeaktualu.
    Pieną vietoj vandens galiu gert, bet galiu ir be pieno produktų gyvent. Paskutiniu metu kažkaip labai sumažėjo jo mano mityboj, nors neseniai buvau varškiaėdžiu patapęs.

  10. Kroitus

    Na, mano pagrindinė mintis tai ta, kad neverta kažko atsisakyti, jei nėra būtinybės(tarkim, dėl sveikatos). Pavyzdžiui, žmona labai retai daro jau kažkada gamintus patiekalus – vis bando kažką naujo. Tai daug visko skanaus tenka paragaut. Aišku, jei norim greitai pavalgyt – prie puodų stoju aš 🙂

  11. Mantas

    Sveikas, smagus straipsnis! Ka as galiu pasakyti, kad tu toks „neismanelis“ vegetaras pabuvai:) Nes jei susideliojus gerai raciona, tai vegetariskas pranoksta „mesiuku“ raciona:) galite pasiziureti vegetarisku patiekalu sarasa… http://www.vlmedicina.lt/kategorija/vegetaru-virtuve/
    Taip pat yra neviena paslaptis… pvz seitano kepsniai, kurie atrodo, kaip mesa, skonis labai panasus ir vien tik baltymai! Jokio cholesterolio:) Ir kas svarbiausia, ta mesa, kuria perkate parduotuveje, tai ten privaryta hormonu, antibiotiku(tam, kad gyvuliai nesusirgtu ir neismarintu visu, leidziamos dideles dozes antibiotiku), taip pat eina gmo pasarai…. cia tik keletas dalyku, kad siuolaikiniame pasaulyje sunku rasti tikra mesa:D
    Dar nevalgius mesos metus ar du, praskaidreja tiesiogine to zodzio prase mastymas, tampa astresnis, maziau buna blogu nuotaiku, pagereja daugelis dalyku:)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *